Sunday, March 15, 2009

diri sendiri

mula mula rasa mahu berkongsi dengan seorang sahaja dari buku yang saya baca. tapi lebih bagus kalau kongsi beramai ramaikan.

sini ada persoalan:
sanggupkah anda mengahwini diri anda sendiri?

menarik tak soalan ni? rasa macam nak ketawa lak. hehe.

en, senang ja.
-jika kita berjumpa dengan seseorang [iaitu diri kita sendiri] yang mempunyai karakteristik, kelakuan, dan sikap yang kita miliki itu... adakah kita sanggup mengahwininya?-

ni cerita tentang diri kita, kelakuan dan tabiat.

ala kalau nak senang, tanya; sanggup ke saya ambil diri saya sebagai teman?... hmm... saya akan jawab... 'er, mungkin kot. entahlah...' sebab tahu diri sendiri punya kelemahan dan kekurangan.

jadi mesti mesti baiki sampai rasa confident nak jadikan orang semacam kita sebagai teman.

kaedah ini menarik kan untuk kita kenal siapa diri kita sebenarnya?

"demikian itu sebabnya kerana ALLAH sekali kali tidak akan mengubah nikmat yang dianugerahkanNYA kepada sesuatu kaum, kecuali jika mereka mengubah apa yang ada pada diri sendiri. sesungguhnya ALLAH Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui" [al-anfal 8:53]

muhasabah. muhasabah.hee~

10 comments:

+akufobia+ said...

haha.kawan dengan cermin.

aQila Aini said...

cakap dengan cermin.

>.<

H a r i z H said...

mesti aa aku nak. fulamak! tapi, sayang tak leh kawen dgn diri sendiri. haha!

bunyi macam narcism kan aku?

kepalakotak said...

aku tersentuh dengan cara ini

bijak sungguh.

nik uqbah said...

buat asyraf:
haha. kalau orang dalam cermin itu kacak seperti saya, jadi tiada masalah~ hehe

nik uqbah said...

aQila Aini:
haih. tak pernah buat. nanti adik aku cakap aku kuat berangan. er, kau macam sudah biasa ja. hee~

nik uqbah said...

buat hariz:
fiuh.bahkan terlebih sangat. haha.

nik uqbah said...

yupz. aku juga terkesan. tapi, er.. segan pulak nak cakap. aku tak muhasabah sangat pun. huhu.

en, nanti kalau kau rasa macam diri kau dah cukup baik untuk kau kahwin, panggil aku tau.

aku nak jadi tok kadi. haha

Kujie said...

untuk mencari diri sendiri kadang² kita perlukan orang lain utk menilainya.....

nik uqbah said...

buat makcik jie:
en, betul3...

nak suruh sape eh?

makcik boleh tolong?^_^