Wednesday, February 10, 2010

abah

dahulu,
masa arwah tok bon baru meninggal, aku ingat lagi pernah baca novel yang kawan ummi hadiahkan pada ummi

masa tu aku baca hanya untuk fahamkan apa perasaan arwah tok bon kalau anak-anak dia ada buat masalah. sebab, dulu aku rapat sangat dengan arwah. ummi cakap dalam banyak-banyak cucu, aku sorang je yang pernah kena rotan dengan dia. tapi masa tu aku tak ambil kisah sangat.mungkin sebab aku kecil lagi.

sekarang,
bila arwah tok bon dah pergi tinggalkan kami lebih kurang sepuluh tahun, baru aku macam menyesal. untuk sebab yang aku pun tidak jelas. mungkin tak jadi cucu yang terbaik. ye, bukan tak, tapi belum.

alfatihah untuk arwah.

dalam buku tu,
dia ada cakap,
seorang bapa boleh faham perasaan 12orang anaknya, tapi dalam 12 anak tersebut, seorang pun tidak boleh faham perasaan seorang bapa.

sedihkan?

kita,
sebagai anak,
aku bercakap atas dasar realiti,
pernah cuba faham perasaan bapa kita?

kita selalu cakap kita sayang mak.
semua masalah kita akan cerita pada mak.
kita minta apa-apa, kita cakap pada mak dulu.
kita gembira, mak akan tahu dulu.
semuanya.

tapi apa kita buat pada ayah kita?

penat-penat ayah cari rezeki untuk kita,
kita tetap buat seolah rezeki itu kalau ayah tak cari memang kita dapat.
kita tak hargai pun.
siapa ayah bagi kita?

mungkin sebab dia lelaki dia tidak akan pernah tunjuk perasaan pada anak-anak.
tapi susahkah untuk kita faham?

nanti,
bila kau dah tua,
suatu masa nanti,
anak-anak buat seolah kau tak pernah wujud,
semuanya hanya pada mak,
kau akan rasa,
apa yang dulu,
ayah kau pendam rasa...

-rumah abah kat gombak je, kenapa susah sangat aku nak balik?-

=(