Saturday, October 24, 2009

dunia.akhirat [dekat sangat]

“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka, yang bahan bakarnya dari manusia dan batu, penjaganya malaikat yang kasar, keras, lagi tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan”.(At-Tahrim: 6)

“Ketahuilah, bahwasanya kehidupan dunia hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanaman-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan akhirat (nanti) ada adzab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu”.(Al-Hadid: 20)

sem 1, aku rasa sangat sibuk sampai rasa seluruh masa tertumpu hanya untuk belajar belajar dan belajar. dan juga tidur tidur dan tidur. mungkin hasil di dunia aku boleh dapat inshaALLAH, kalau aku berusaha. tapi, bagaimana dengan akhirat?

dan, alhamdulillah aku ada kawan yang sentiasa nasihat aku.
bila dia wish malam periksa,
'semoga kejayaan anda akan membantu usaha dakwah'

baru aku sedar,
mungkin selama ni aku fikir dekat sangat.
dapat result best dah lah.
asal mak bapak aku gembira
ye. aku tak mungkin dapat balas jasa.
sangat banyak.kan.
tapi itulah apa lagi yang aku boleh beri?
ini jelah.
tak susahkan hati mereka

tapi macamane dengan akhirat aku?
aku mati jap lagi ke...
macamane keadaan aku?

bila dunia kata pergi
kubur kata mari
aku boleh kata; jap jap???

tahupun.
makanya, aku berharap usaha aku
untuk menimba ilmu ini
dikira sebagai ibadah
sebagai jihad di jalan Tuhan

dan
semoga kejayaan aku akan dapat membantu usaha dakwah
secara langsung
atau tidak.

sem 2 buat yang terbaik

inshaALLAH =)
kau doakan tau. aku doakan jugak kalian sume. Rabbuna yusahhil inshaALLAH^_^


10 comments:

PEMUDA EPAL said...

ayyo.. apa maksud itu punya cina tulisan..

nik uqbah said...

er, mane mane? ouh atas tu ke? fragrance of the bright day aseny... :)

btw, jepunlah... heheh

Evi LoLyta said...

salam ziarah. thnks for visiting my blog. keep blogging ;)

figura_puteh said...

saye sukung sama anda...troskan usaha uqbah tok mengapai akhirat,nescaya dunia mengikuti....salam perjuangan

nur nailah said...

insyaAllah,,,teruskn usaha krn hal itulah yg dinilaiNya...

anta sek men islam hidayah jb?
and batch dq dgn akh syed anas ke?

.o r k e d. said...

da tuka url.sila update ya (:

nik uqbah said...

to man & evi:
inshaALLAH...thanks =)

to nailah:
ameen. yep,betul3. rumet dia pun... heehee.

to orked:
erk, cane nak pegi kat url tu? ^^

nur nailah said...

ouh...this world is small but wide enough to xplore all in it,rite...?hmm..

Anonymous said...

setuju..budak baik guna bahasa baik...tapi ada juga budak baik tp bahasa agak kasar..cam jiran dpn bilik aku..xdalah kasar mana..cuma mngkin terlalu ethusiastic apbla berbicara..so dgr mcm kasar...
urm..nailah??uia k awk??kenapa mcm knl ye??aku pn sama mcm uqbah n anas kot....

Anonymous said...

mengapa tidak:)